The Importance of Situating Theology in History: Exemplifying with St. Thomas Aquinas' Concept of the Divine Image in Human Beings

Autores

  • Joshua Alexander Sequeira

Palavras-chave:

Thomas Aquinas, imago Dei, analogy, Tomás de Aquino, analogia

Resumo

The concept of imago Dei is a typical case for the study of how it is necessary to consider the historic development of a theologian within the ensemble of his work, without which one runs the risk of not understanding the theologian in question at all. With examples from the Scriptum super Sententiis and the Summa Theologiae, this evolution in the thought of the Aquinate is clearly seen, from his earlier works to his more mature works. Then, some studies on the imago Dei in the Aquinate are analysed, in order to show the risk of not taking into account this evolution. Finally, the concept of imago Dei is examined in itself so as to determine the profound reasons for this evolution, above all in the Trinitarian theology of the Summa; and what the Aquinate gains by this evolution - amongst other things, he is able to interrelate the created reflections of God in the world (vestigium e imago), while uniting the notions of imago Dei / imago Trinitatis and the analogy/imitation of God by the imago. /// O conceito de imago Dei é um caso típico para verificar a necessidade de considerar o desenvolvimento histórico de um teólogo, dentro do conjunto de sua obra, sem o qual os estudiosos podem correr o risco de não entender o teólogo em questão. Tomando exemplos do Scriptum super Sententiis e da Summa Theologiae, vê-se claramente esta evolução no pensamento do Aquinate desde a juventude até suas obras mais maduras. A seguir, são analisados alguns estudos sobre a imago Dei no Aquinate, mostrando o risco de desconsiderar esta evolução. O conceito de imago Dei é então examinado para averiguar as razões mais profundas desta evolução, sobretudo a riqueza da teologia trinitária da Summa, e o que lucra o Aquinate com ela - entre outras coisas, o relacionar melhor os reflexos criados de Deus no mun do (vestigium e imago), ao mesmo tempo que une os conceitos de imago Dei / imago Trinitatis e a analogia / imitação de Deus pela imago.